Påsketur

Tirsdag 26 mars tok vi turen til Haraldshaugen ved Haugesund. Her skal vi nyte livet noen dager før vi må hjem til påskejobbing og familie treff. Dette blir sikkert supert. 🥰

Litt lunsj på en rolig torsdag…

Tapas for 2 på Samson

Årets første tur – 2024

Endelig har det dukket opp en mulighet til å trille en liten tur. Været som er meldt er nok ikke det aller mest fristende for utendørs aktiviteter, men tur er tur uansett. Vi kom til Herdla ca klokken 11.30 for å sikre oss en god plass 😄 best å være føre var.

En kjapp høsttur..

Fredag 1 desember tok vi fri fra jobb for å reise til Haugesund. Dagen startet med at tømmeventilen og toalettventilen på bilen og vannkranen på huset hadde frøset. Men dette løste seg heldigvis etter hvert sånn at vi kom av gårde. Fredag kveld koste vi oss med god middag og flott utsikt på Haraldshaugen camping. Lørdag formiddag begynte det å snø og på radioen meldte de om ekstreme snømengder det neste døgnet i Rogaland. På grunn av dette valgte vi å kjøre hjem igjen ganske tidlig. Så helgen ble litt annerledes enn det vi så for oss, men vi fikk i alle fall en siste natt i bilen i 2023.

Utsikt fra «Stuen»

Høstferie 2023

Høstferien startet med en flott helg i Lærdal med Abba show på Lærdal camping. Gode venner og god drikke sørget for topp stemning hele helgen. Denne helgen var det også høstmarked med salg av diverse lokale saker.

Søndag gikk turen over fjellet til Bogstad camping. Solen skinte og temperaturen var god nok til å lage mat utendørs.

Mandag tok vi bussen til Colorline kaien og gikk ombord på Color Magick. Her hadde vi to flotte dager med sol, gode show og rolig sjø. En busstur med hop on og off buss i Kiel ble det også tid til.

Onsdag gikk turen til Strømstad Camping med et lite stopp i Tangerudbakken for å lette litt på vekten i bilen.

Sol og litt ly bak glassgjæret

Fra Strømstad gikk turen via Tangerudbakken til Fagernes camping. Her var det også sol så en litt tid for å nyte dette ble det tid til før skyene dekket solen igjen.

Fagernes camping

Fredag gikk turen via Tyin til Flåm for å sjekke om ølet der inne fremdeles smaker parfyme.

Ølet ble godkjent etter litt smaking, det samme ble middagen på puben

Sommerferie 2023

Torsdag 27

Vi kjørte ombord på Fjordline i Bergen. Sjøen var rolig og et lett skydekke gjorde tiden oppe på dekk til en litt kjøligere opplevelse enn vi har hatt på tidligere turer. Lugaren med kanapp vindu gav oss en flott utsikt over områder langs kysten og når vi så til både høyre og venstre så vi underlige syn i lugarene ved siden av.

Fredag 28 Juli

Første natt i Danmark hadde vi i Ebeltoft,  men værutsikten for de neste dagene gjorde at vi kjørte videre etter kun en natt.

Lørdag 29 Juli

Fra Ebeltoft gikk turen til Ostencamp Glucksburg camping. En liten tur innom «onkel Otto» ble det heldigvis tid til. OstenCamp Glucksbur lå ca en halv times kjøring øst for Flensburg

Snitzel med spor av saus

Søndag 30 juli

Vi kjørte videre til Cuxhaven, dette ligger på vestsiden av Tyskland litt nord for Hamburg. Vi krysset elven «Elben» med en liten ferge med forholdsvis lang ventetid.

Mandag 31 juli

Turen gikk fra Cuxhaven mot Rihndalen , på motorveien sluttet vindusviskere å virke i et kraftig regnvær. De begynte å virke igjen etter en stund, men frykten for at de skulle slutte å virke helt var stor. Vi bestemte oss derfor om ar vi ikke skulle kjøre lenger nedover å heller forsøke å fa tak i ny motor. Vi fant overnatting i Koblenz og ble der i noen dager mens vi lurte på hvordan vi skulle løse dette.

Tirsdag 1 august

Vi brukte dagen på en rundtur i Koblenz, båten som vanligvis går fra campingen til sentrum hadde fått motorproblemer så vi måtte sykle rundt over broen. På campingen ble vi advart om at el sykkler ofte ble stjålet med en gang de ble parkert, så sette satte en demper på rundturen.

Onsdag 2 august

Vi bestemte oss for at vi ville ha litt følelse av å ligge rett ved Rhinen å kjørte ca 3 mil lenger sørover. Der fikk vi plass på en liten camping i Braubach, en sliten hippie plass med flotte nye toaletter.

Torsdag 3 august

Vi triller nordover igjen, med Hamburg som mål. Vi hadde e smart ide om at vi skulle holde oss borte fra motorveien i tilfelle vindusviskerene sluttet å fungere. Resultatet av dette var at vi endet opp på en liten sideveis som sikkert var like bratt som Fløybanen. Der hadde de for sikkerhetsskyld laget et trafikklys midt i bakken og vi ble naturligvis belønnet med rødt lys. Av en eller annen merkelig grunn kom vi i gang igjen uten at bilen havarerte og vi bestemte oss heller for å sikte på motorveien.

Vårferie 2023

Målet med vårferien 2023 var å reparere 2 vindu i bilen i en liten avkrok av Sverige som heter Emmaboda. Første stopp på veien ble Nordby kjøpesenter fordi det var fullt på Moss bobilparkering

Deretter gikk turen via Varberg camping innom Ullared fordi vi er så utrolig Harry… og deretter til Emmaboda campingen. Der satt vi i strålende solskinn og trente på selvforsvar med pil og bue for å overleve natten.

Appelviken camping
Emmaboda camping

Etter at bilen var ferdig kjørte vi til Borgholm på Øland og overnattet på en stellplass helt I vannkanten.

Middagsgrilling med utsikt
Solnedgang i Borgholm

Tirsdag 16 mai – rundtur på Øland.

Denne dagen ble det mange mil på smale grusveier langs kysten. Vi kjørte fra severdighet til severdighet for å være litt kulturell….

Grusvei langs havet
Byrums raukar
Lange Erik
Bobiltrollet i trollskogen
Oskarshamn bobilparkering
Oskarshamn sentrum.

Onsdag 17 mai

2 korte timers kjøring i dag, med et stopp i Trollskogen. Overnatting på Stegborg bobilparkering

17 mai markering før avreise
Trollet ved inngangen til trollskogen
Huldre
17 mai lunsj

Torsdag 18 mai

Fra Stegborg gikk turen videre til Granna. Her fikk vi plass på First camp, men uten strøm. Vi tilbrakte 3 netter der, med sykkeltur rundt Visningsø, polkagris vandring i Granna og overdreven soling på campingen.

Fruen på sykkeltur
Stilas er jo koselig å lage mat på…
Kos i solen- 3 dager uten strøm , null problem.

Søndag 21 mai

Tidlig søndag morgen gikk turen fra Granna til Sjøtorp sluser. Her regnet vi med at det ville bli fullt og startet derfor tidlig. Vi var fremme klokken 11.30 og ca klokken 13 var det fullt. Vi hadde en fin sykkeltur langs kanalen forbi 8 sluser og avsluttet med rekesmørbrød på kafeen. Ettermiddagen ble brukt til å la solen gjøre oss rød.

Sidebytte til returen
Sykkeltur langs kanalen
Dagens lunsj

Mandag 22 mai

Vi kjørte videre til Fjallbacka ( eller Fjellbekk – som vi sier på Norsk) . Her er Camilla Luckberg fra og fler av bøkene har sitt utspring fra dette stedet. Man kan også lytte til guidede turer i området fra hennes bøker. Vi satset imidlertid på en sykkeltur i området og en tur til Kungsklyfta, stedet der en sene i Ronja Røverdatter ble spillt inn. Turen var kort og bratt, men vel verd et besøk.

Trappene på vei opp første etappe
Ikke noe poeng å bruke hjelm her..
Trapp opp til toppen.

Middag etter en strabasiøs tur – reker i solen.

Reker til middag etter en «lang» lur

Tirsdag 23 mai.

Fra Fjellbekk kjørte vi videre til Strømstad camping, her forhåndsbestillte vi «vår» plass -102. Denne har stortsett sol ett eller annet sted ( hvis solen skinner da 😄) og ligger forholdsvis godt i le for vinden. Her hadde vi 2 dager med soling og lesing. Forsøket på å lage pizza på grillen snakker vi ikke høyt om, bortsett fra at fyllet var spiselig 🤔

Sol og blå himmel i Strømstad
Dette så godt ut før bunnen ble til kull.
Sånn så mesteparten av pizzabunn ut…. pizza steinen måtte skrapes med kniv etter bruk.

Onsdag 24 mai

Fra Strømstad gikk turen videre til Gol camping. Etter en kjapp promillekontroll på Svinesund var det beine veien til Gol. Her var det ikke lenger sommer temperatur, men det fikk være som det var.

Ganske ensomt på plassen

Fredag 26 mai

Siste etappe før hjemreisen var et stopp i Lærdal. Her skulle vi på en «hyllest til Jahn Teigen» konsert på lørdag. Heller ikke her var været det beste, men konserten var bra og vi hadde det artig.

Søndag 28 mai kjørte vi hjem.

Familietur til Lærdal

Siste helgen i April var det tid for en helgetur til Lærdal. Været var ikke mye å skryte av, kaldt og yr mellom oppholdsvær. Tilsammen 16 personer var med på å gjøre dette til en kjempeflott opplevelse med tid for felles hygge og individuell tid til «rekreasjon».

Påsken 2023

Denne påsken ble påsketuren litt kortere enn vanlig på grunn av at vi ikke er pensjonister enda😄 . Fredag morgen kjørte vi mot Lærdal med en liten plan om å være der til mandag. På veien viste det seg at Flåm camping var åpen, så da endte vi opp der istedenfor. Solen skinte om dagen og noen få kuldegrader kjølte oss ned om natten. For uten en liten tur til «sentrum » så var det ikke så mye å gjøre. Påskeaften kokte vi pinnekjøtt ute i det fine været. Søndag valgte vi å kjøre til Voss camping når vi så at det ble en ledig plass der. Mandag morgen var vi på vei hjem før frokost for å unngå køen.

Påskelunch

Porten til Flåm
Kos i solen
På plass på Voss
Prøver den nye broen på Voss

Herdla 17-19 mars

En super helg på Herdla bobilparkering. Fredag kveld satt vi under stjernene til langt på kveld, lørdag koste vi oss med reker og tur i nærområdet på Herdla.

Lørdag skinte solen
Herdla landhandel
Boller fra Herdla landhandel
Bobiltrollet på tur
Ut på tur…

Bekkjarvik 25-27 februar

Denne helgen ble det en liten tur til Bekkjarvik i strålende sol. Selv om det bare var 4 grader ute var det mulig å både grille å nyte solen i ly for vinden.

Grilling og kos i solveggen